Metoda 6 słoików T. Harva Ekera

słoik oszczędności

Kilka słów o metodzie 6 słoików

Metoda 6 słoików to przede wszystkim skuteczny sposób na oszczędzanie pieniędzy. Oszczędzanie natomiast to niewątpliwie jeden z kluczowych elementów zarządzania pieniędzmi, dający w efekcie możliwości ich pomnażania.

Często mamy wyobrażenie, że musimy zarabiać bardzo dużo aby zacząć oszczędzać lub też nie wiemy jaką kwotę odkładać. Te wątpliwości pomoże rozwiać metoda 6 słoików T. Harva Ekera, która jest dobra zarówno dla tych, którzy chcą zacząć oszczędzać jak i dla tych, którzy już co nieco odłożyli.

T. Harv Eker to pochodzący z Kanady mówca motywacyjny i guru finansowy, który stworzył metodę 6 słoików. Twierdzi, że metoda ta to bardzo skuteczny sposób nie tylko na oszczędzanie ale również na zarządzanie finansami.

Na czym polega metoda 6 słoików?

Najprościej pisząc główne założenie metody mówi o tym, że każdy otrzymany dochód należy podzielić na 6 części – słoików. Każdy z nich ma przechowywać wyznaczoną na dany cel ilość pieniędzy, zgodnie z poniższymi proporcjami:

  • przyjemności (10%)
  • większe zakupy (10%)
  • edukacja (10%)
  • inwestycje (10%)
  • pieniądze dla innych (5%)
  • opłaty stałe (55%)

Takie rozwiązanie, pomaga w zarządzaniu budżetem domowym zgodnie z zasadą: łatwiej kontroluje się kilka mniejszych zasobów niż jeden duży.

Do stosowania tej metody możemy oczywiście użyć tytułowych słoików, ale znacznie łatwiejsze jest skorzystanie z kont bankowych. Mogą to być subkonta w koncie głównym lub całkowicie oddzielnych kont bankowych.  Nie ma to szczególnego znaczenia dla podziału gotówki. Jednak warto wybrać rozwiązanie najbardziej dla nas wygodne.

Możesz porównać oferowane przez banki konta i wybrać takie, które będą najbardziej odpowiednie dla Ciebie.

Co oznaczają poszczególne cele przypisane do słoików?

Słoik nr 1 na przyjemności (10%)

Nie bez powodu, ten słoik jest wymieniony jako pierwszy. Pierwsza z pięciu zasad obfitości finansowej brzmi: „Najpierw zapłać sobie”. Zarabiając pieniądze jedynie na przetrwanie nie czerpiemy żadnej radności z ich posiadania, czy też ich wydawania. Zatem każdego miesiąca powinniśmy, w pierwszej kolejności, pomyśleć o odłożeniu 10% swoich przychodów, które wykorzystamy na własne przyjemności.

Słoik nr 2 na większe zakupy (10%)

Pieniądze z tego słoika powinny zostać przeznaczone na duże zakupy takie jak samochód, remont mieszkania, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Niektórzy również przedstawiają ten słoik jako pieniądze na „czarną godzinę”. Cóż ja jestem zdania, że jeśli mam odłożone pieniądze na czarną godzinę to czarna godzina rychło mnie dopadnie. W tym słoiku zdecydowanie wolę gromadzić pieniądze na „większe wydatki”. Głownie wydatki dotyczące mojego samochodu czy domostwa. Nazewnictwo w tym przypadku nie gra większej roli. Bardziej należy tutaj mieć na uwadze, na co rzeczywiście chcesz przeznaczać te pieniądze, tak by oddzielić je np. od przyjemności czy wydatków stałych.

Słoik nr 3 na edukację (10%)

Człowiek uczy się całe życie. Zwłaszcza jeśli prowadzi swój własny biznes. Nauka jest nieodłącznym jego elementem, dlatego warto regularnie odkładać pieniądze na ten cel. Nie mówię, że musisz co miesiąc brać udział w jakimś kursie aby spożytkować odłożone pieniądze. Bardziej chodzi o regularne odkładanie a w momencie gdy np. będziesz chciał/chciała zrobić stronę na WordPressie dla swojego biznesu to cyk masz środki na kurs!

Słoik nr 4 na inwestycje (10%)

Podobnie jak w przypadku edukacji, odłożone pieniądze do tego słoiczka/na to konto bankowe raczej powinny być gromadzone do czasu, aż znajdzie się tam spora sumka. Większą ilość można przeznaczyć na inwestycję np. zakup mieszkania na wynajem lub choćby wkład własny do kredytu na takie mieszkanie.

Słoik nr 5 to pieniądze dla innych (5%)

W tym całym oszczędzaniu i zarządzaniu nie należy popadać w skąpstwo. Słoik nr 5 jest właśnie po to aby gromadzić w nim środki na np. cele charytatywne, czy zwyczajnie by się nimi dzielić, gdy ktoś potrzebuje wsparcia finansowego.  Też tutaj słoik/konto nie musi być czyszczone każdego miesiąca.

Słoik nr 6 na opłaty stałe (55%)

Słoik nr 6 przez niektórych podawany jako słoik nr 1 – opłaty stałe. Do tego słoika powinny trafiać  środki, które zostaną przeznaczone na comiesięczne opłaty tj. czynsz, zakupy żywieniowe i higieniczne – wszystko to co jest niezbędne do życia.

Podsumowując na początku, każdego miesiąca po otrzymaniu swoich wszystkich przychodów siadasz i rozdzielasz środki do słoików, skarpet, koper czy kont bankowych  (nie ma to większego znaczenia), a w ciągu miesiąca w zależności od potrzeby korzystasz z odpowiedniego zasobu.

W przypadku kont bankowych sprawa jest o tyle prostsza, że możesz zarówno ustawić przelewy automatyczne na początku miesiąca, jak również możesz mieć przy sobie kartę bankową i skorzystać z dowolnego gdy tego potrzebujesz.

Kiedy system może nie zadziałać?

Gdy poznałam metodę 6 słoików byłam w takim momencie mojego życia, że nie miałam szans na korzystanie z niej. Dlaczego? Moje przychody ledwo wystarczały na zawartość jednego słoika – opłat stałych, przez co nie miałam szans na oszczędności, nie mówiąc o przyjemnościach czy wspieraniu charytatywności. I sądzę, że jest sporo osób, które mogą mieć podobnie.

Jak można sobie z tym poradzić?

Uświadomienie sobie tego stany rzeczy, również ma zbawienne skutki. Dzięki temu mamy możliwość zbadania czemu nie stać nas na oszczędzanie. Może musimy zwiększyć przychody, a może ograniczyć wydatki.  Sposoby na zwiększenie przychodów znajdziesz w innych wpisach tego bloga, natomiast sposoby na zmniejszenie wydatków może być wdrożenie jednego prostego nawyku

 Kontrolowanie wydatków poprzez prowadzenie rozpiski przychodów i rozchodów

Zacznij od prostego nawyku

Jeśli w tym momencie miesiąc w miesiąc nie możesz nic odłożyć to zachęcam do wypracowania prostego nawyku zapisywania swoich przychodów i wydatków.

Możesz je zapisywać w notesie – Dochody i Wydatki i każdego dnia zapisujesz wszystkie przychody i wydatki, możesz też skorzystać z aplikacji w telefonie. Najważniejsze, aby wyrobić w sobie nawyz spisywania na co przeznaczasz pieniądze. Robiąc podsumowanie tygodniowe czy miesięcznie widzisz na co przeznaczasz swoje pieniądze, oraz możesz realnie ocenić z czego mógłbyś zrezygnować  na poczet oszczędności.  Przykładowo ograniczając do minimum jedzenie na mieście, zostaną Ci środki, które możesz oszczędzić.

Możesz również zmodyfikować samą metodę 6 słoików:

Odkładanie mniejszych sum

Możesz przesyłać po prostu mniejsze kwoty na każde z 6 kont.  Podsumuj swoje miesięczne wydatki i to co pozostanie a raczej „powinno pozostać” rozdziel między kontami.

Mniejsza ilość kont – 2-4

Jeśli realnie jesteś w stanie coś zaoszczędzić miesięcznie to pamiętaj, że metoda nie musi  być wdrażana 1 do 1 możesz np. prowadzić dwa konta – jedno na wydatki stałe drugie na oszczędności czy też pokusić się na 4 konta i rozdzielanie sumy, która pozostaje po odliczeniu wydatków stałych, na 4 najważniejsze dla Ciebie cele.

Pozostaw komentarz